Bestseller Bengels: Dot en Julot Breda
Angeliek Reiding: “Er was dit jaar een verschuiving van het verkoopmoment. Het afgelopen seizoen verliep heel goed, maar kwam laat op gang. Normaal komen in februari al vaste klanten voor bepaalde merken, nu bleef het erg rustig. De maanden maart en april hebben het daarentegen weer helemaal goed gemaakt. Klanten kijken nu meer naar wat ze leuk vinden en niet naar een specifiek merk. De afgelopen week is het rustig helaas. Waarschijnlijk door het slechte weer en de vele kortingsacties.”
Jumpsuits
“De jumpsuits zijn ontzettend populair bij de meiden. De modellen van Brand for Girls waren echt een hype: ze vlogen de deur uit. De jumpsuits hadden een zebraprint en waren helemaal van tricot gemaakt. Dit model kostte 54,95 euro. Voor een leuk en apart item zijn klanten gelukkig nog steeds bereid wat meer te betalen. Verder verkocht ik ook jumpsuits van Le Big, Retour en Claesen’s . Zowel de lange als korte modellen van Le Big deden het goed. De prijzen variëren tussen de 34,95 euro en 49,95 euro.”
Rolkragen
“Bij de jongens lopen de shirts met rolkragen erg goed. Het model van Vingino is wat dikker en heeft lange mouwen. Ik verkoop de shirts ook met korte mouwen van Retour en Mortenz. In het begin wist ik niet zeker of het wel zou werken, een zomershirt met kraag. Maar mijn zoontje heeft er ook een en vindt het heerlijk zitten. De prijzen liggen rond 44,95 euro.”
Zomerjassen
“Ik heb eigenlijk geen items die blijven liggen. Er zijn nooit enorme uitschieters naar boven, maar gelukkig ook niet naar beneden. Volgend seizoen ga ik wel meer zomerjassen inkopen. Voorgaande jaren was dat nooit echt een populair item: in de zomer dragen kinderen ook vaak een vestje. Nu was de vraag groter dan het aanbod.”
Jeans
“Voorheen verkocht ik jeans van Blue System. Dat waren mooie broeken van goede kwaliteit en hadden een leuke prijs. Voor 34,95 euro had je al een mooie spijkerbroek. Helaas gaat dat merk stoppen. Het is onderdeel van het merk Retour dat zelf ook jeans verkoopt. Deze broeken zijn een stuk meer uitgewerkt, waardoor de prijs omhoog gaat naar 49,95 euro. Ik heb nu een test gedaan met broeken van Tumble ’N Dry en dat ging hartstikke goed. De jeans vallen in dezelfde prijscategorie als Blue Systeem: 34,95 euro tot 39,95 euro. Tumble ’N Dry wordt de vervanger.”
Acties
“Ik gebruik veel social media voor de promotie van nieuwe artikelen of als er iets leuks wordt georganiseerd in de buurt. Ik organiseer regelmatig leuke acties, maar ik houd er niet van om altijd maar met korting te gooien. Ik wil een bepaalde beleving neerzetten. Daarom plaats ik bijvoorbeeld ook een bericht op Facebook als hier de zomerfair wordt gehouden. Daarnaast hebben we al een aantal modeshows gehouden en speciale dagen dat de meiden hun nagels en haar konden laten doen.”
Korting
“Ik vind het jammer dat veel winkeliers het hele jaar door kortingsacties hebben: het is niet goed voor de branche. Mensen raken er aan gewend, dan willen ze altijd korting. Als het een slechte week is en ik zie dat anderen een kortingsactie hebben denk ik natuurlijk wel eens: ‘zal ik dan ook een actie doen?’ Maar ga ik er niet in mee. Ik houd mijn poot stijf en ga niet alsmaar met korting gooien omdat veel anderen dat wel doen.”
Mooi weer
“Ik verwacht dat het tot aan de uitverkoop wel wat rustiger zal blijven. Het zou heel fijn zijn als het de komende weken mooi weer wordt, dat geeft de verkoop toch weer een extra boost. Dit jaar was het al zo vroeg prachtig weer: dat was echt geweldig. Ik kreeg in februari neon V-hals shirts binnen van Vingino en door het weer verkocht ik ze meteen. Voor de verkoop van zomerjurken kan ik ook nog wel mooi weer gebruiken.”
Dot en Julot
Veemarktstraat 63
4811 ZD Breda
www.dotenjulot.nl