Mesetoiles.nl in Moergestel (Loes van Diessen)
“Ik ben gespecialiseerd in meisjeskleding van baby tot 12 jaar. In mijn webshop zijn op dit moment de jurken en winterjassen van Reset het best verkocht. Sinds een week of twee geef ik een korting van 35% op de jassen. Wat de jurken betreft, zie ik dat de klant in deze tijd niet langer een set van rokje, shirtje met vestje koopt. De jurken zijn dit seizoen bij mij veruit het meest in trek. Met een jurk heeft de klant natuurlijk alles ineen voor minder geld. Ik probeer me met Mesetoiles te onderscheiden van andere shops door voor het meisje-meisje in te kopen met zwierige jurkjes en rokjes. Ook voer ik merken die ik nog bijna niet in andere webwinkels zie.”
Merken
“Qua merk loopt Lofff bij mij het best. Het is mijn grootste merk en er zijn ongeveer maar 5 tot 6 andere e-shops in Nederland die dit voeren. Lofff is momenteel actief over de grens en ik krijg nu ook orders voor dit merk uit het buitenland. Aurobelle is ook een label waarmee ik me onderscheid. Het is een vrolijke, zomerse collectie, tikkeltje Oosters – tikkeltje Ibiza die erg goed loopt.”
Gestunt
“Het gestunt met prijzen in de webshops om mij heen vind ik lastig. Gelukkig werk ik niet met groots in Nederland aanwezige merken als Vingino of Moodstreet, want dan moet je mee. Toch moet je ook bij Lofff en Reset al wel meehobbelen. Ik kan me dus goed voorstellen dat webshophouders zich voor alle nieuwsbrieven van concurrenten inschrijven om elkaars kortingen in de gaten te houden.”
Prijsafspraken
“Leveranciers adviseren wel om aan een bepaalde datum met percentage vast te houden. Toch is dit niet afdoende, want lang niet iedereen houdt zich eraan. Ze worden wel teruggefloten, maar feitelijk zijn prijsafspraken niet toegestaan.”
Schuldig
“We zitten in dezelfde positie als de stenen winkel. Het is gemakkelijk ons webshophouders de schuld te geven van het gestunt, maar in de stenen winkels gaat het precies hetzelfde met kortingen. Alleen kan men elkaar daar niet zo in de gaten houden of je moet iedereen langs rijden. Ik werk in de regio Brabant en zie in stenen winkels in Tilburg en Den Bosch precies hetzelfde gebeuren. Ik houd mijn concurrenten wel in de gaten. Toch probeer ik mijn eigen plan te trekken en niet teveel om me heen te kijken.”
Paniekzaaiers
“Ik zie op dit moment zowel webshops en stenen winkels omvallen, de angsthazen en paniekzaaiers. Zij hadden goed moeten beseffen dat korting niet helpt. De consument koopt niets als zij er geen zin in heeft; alleen als zij vindt dat ze iets nodig heeft. Jammer genoeg gooien we ondertussen met z’n allen onze markt te grabbel.”