Jubileum: 10Days bestaat 10 jaar
Oprichters Myon Veenendaal en Barbara Hilbrink ontmoeten elkaar ruim tien jaar geleden toevallig op een terras in Amsterdam en werden vriendinnen én zakenpartners. Allebei werkten ze in de mode en lifestyle en hadden ze behoefte aan een andere insteek. In 2007 werd 10Days gelanceerd, in eerste instantie alleen voor vrouwen, later werd daar een kindermodelijn aan toegevoegd.
‘Lifestyle’
“10Days is geen modemerk, al heeft het natuurlijk wel iets met mode te maken. Het is een lifestyle”, vertelt Myon Veenendaal tijdens een speciaal event voor de pers in het hoofdkantoor aan de Toetsenbordweg in Amsterdam-Noord, met fantastisch uitzicht over het IJ. “Het gaat niet om één item, maar om een gevoel in een outfit.”
Barbara Hilbrink (links) en Myon Veenendaal
Volgens compagnon Barbara Hilbrink loopt 10Days niet mee met trends of slimme marketingtrucs. “We blijven sinds dag één bij ons gevoel. 10Days is tijdloos en seizoensloos en we hebben ook niks met een doelgroep. Natuurlijk is er een groep consumenten die zich aangesproken voelt door onze lifestyle, maar we blijven altijd dicht bij onszelf.” Wat dat precies is, vat Myon kort samen: “We brengen kleding die lekker zit en waarin je er leuk uitziet. Natuurlijk bestond dat voorheen ook al. We geven iets bestaand een eigen twist, dat maakt het nieuw.”
‘Never regular’
10Days begon als vrouwenmodemerk met als motto ‘Be unexpected or simple, never regular’. In 2012 werd de kindermodelijn Little 10Days gelanceerd en in 2014 kwam er een mannenlijn bij. Eind 2014 gingen er monobrandstores open in Amsterdam en Rotterdam. Daar worden naast de kledinglijnen voor vrouwen, mannen en kinderen ook accessoires en lifestyleartikelen verkocht.