Dit zijn ze: alle winnaars van de Dutch Retail Experience Awards 2017
Op zondag 9 juli is de winnaar bekendgemaakt van dé landelijke prijs voor zelfstandige moderetailers, de Dutch Retail Experience Awards. Dit jaar is de winnaar der winnaars: Tenue de Nîmes. De modezaak werd gekozen uit de 5 winnaars van de subcategorieën. Tenue de Nîmes is ook de winnaar van de Best Customer Experience Award in de categorie Jeans.
De jury vond Tenue de Nîmes de beste modezaak van Nederland. “Al jaren is Tenue de Nîmes de top of the bill en befaamd in binnen – en buitenland, deze winkel staat bekend als heilige graal op het gebied van denim. Het is een voorbeeld voor veel andere winkels.”
Aanstekelijk
“De passie waarmee de verhalen achter het product gedeeld worden is aanstekelijk. Het team is vakkundig en gastvrij, het ieder seizoen uitgebrachte Journal de Nîmes altijd weer een mustread, de manier waarop de community around the globe het merk promoot met de hashtag #whereistenuedenimes is indrukwekkend.”
Wereldtop
“Zelfs internationaal kan deze winkel zich qua collecties meten met de wereldtop. De indrukwekkende lijst van labels waarmee er samenwerkingen zijn aangegaan is ongeëvenaard. Ieder zichzelf respecterende liefhebber van denim zou hier minstens één keer geweest moeten zijn. Als laatst zijn de social media-uitingen zijn uiteraard ‘on point’” aldus de jury in het eindoordeel.
Categoriewinnaars Best Customer Experience Awards
De winnaar van deze overall prijs werd gekozen uit 5 verschillende categorieën. Dit zijn zowel de publieks- als jurywinnaars per categorie, van plus het oordeel van de jury en het publiek.
Best Customer Experience Award – Women & Men
Juryprijs : Make My Day – Nijmegen
Make My Day springt er volgens de jury uit. “Ze zijn hip en vernieuwend en spelen in op de trends, ze verkopen bijvoorbeeld ook yogakleding, wat helemaal van nu is. Het knappe van Make My Day is dat ze inspelen op trends, maar wel bij zichzelf blijven. Daar ontstaat een origineel en sterk assortiment uit. Daar zijn de klanten het ook mee eens, want de winkel is altijd druk, ook iets wat in deze tijd knap is. Het assortiment is daarnaast ook erg breed, van kleding tot servies en alles wat daar tussenin zit. De eigenaren zijn betrokken bij de winkel en dat merk je als klant, ze creëren een prettige en persoonlijke sfeer.” Funkie House uit Rotterdam eindigde op plek 2, Westside uit Den Bosch op plek 3.
Publieksprijs: Filipe Mode – Boxtel
Filipe Mode heeft naast de meeste stemmen in hun categorie, ook een erg positieve beoordeling gekregen van het publiek. Nagenoeg iedereen is verrast door iets en/of iemand in de winkel en daarnaast is hun gemiddelde cijfer een 9,3! Volgens het publiek is Filipe Mode een innovatieve winkel, die het publiek trekt door gave etalages. Extra leuk hierbij is dat deze af en toe door studenten wordt vormgegeven, om hen op deze manier een kans te geven om zich te kunnen profileren. Een ander pluspunt is dat ze veel evenementen organiseren en daarmee veel aan klantenbinding werken. Naast klantenbinding, vervult Filipe Mode door deze evenementen ook de een belangrijke lokale rol, aangezien ze alleen samenwerken met andere, lokale ondernemers. ‘Twee ondernemers met het hart op de goede plek, de klant als koning beschouwt en een fantastisch assortiment hebben dat ook regelmatig met nieuwe items wordt aangevuld.’ Daro Fashion Store uit Zuid-Laren eindigde op plek 2, Bouclé Hommes et Femmes uit Bunschoten-Spakenburg op plek 3.
Best Customer Experience Award – Women
Juryprijs: 512 & Blesh You – Nijmegen
512 & Bleshyou zijn uitgeroepen tot winnaar van de Best Customer Experience Award – Women. De jury zegt het volgende over de winkel: “Het zijn twee gedreven meiden die drie mooie concepten succesvol neerzetten in één winkel. Ze hebben een mooie visie, oog voor duurzaamheid en laten zien dat ze passie hebben voor wat ze doen. Goed merkenpakket met kwalitatieve merken én een eigen modelabel, gecombineerd met bijzondere planten die een tweede leven verdienen. Met hun winkel zetten ze een bijzondere en authentieke beleving neer.” Zolamanola uit Utrecht eindigde op plek 2, Restored uit Amsterdam op plek 3.
Publieksprijs: ILSE – Hoofddorp
Met een gemiddelde van een 9,4 en de meeste stemmen, is ILSE een absolute winnaar in deze categorie. Bij ILSE staat de klant centraal en dat zie je terug in de positieve reacties van het publiek. Ilse zorgt ervoor dat de klant zich op haar gemak voelt, door de persoonlijke aandacht voelen klanten zich soms eerder een vriendin dan een klant. Ze is een ondernemer, aanpakker en altijd optimistisch. Het assortiment is basis, maar heeft precies de juiste items. Daarnaast heeft de winkel ook een mooie uitstraling, de winkel zelf is een toonbeeld van goede smaak, heeft een verfijnde, rustige modieuze uitstraling die uitstekend past bij het mode-assortiment. ‘In veel winkels voel je je een van de zovelen maar hier in de winkel totaal niet. Daarom verdient ILSE deze Award!’ De winkel 512 & Bleshyou uit Nijmegen eindigde op plek 2, Styled by Juuls uitUtrecht op plek 3.
Best Customer Experience Award – Men
Juryprijs: Uptown – Den Haag
Volgens de jury is Uptown dé nummer 1 in deze categorie. “Uptown heeft een gewaagde en smaakvolle keuze in merkenaanbod en daarmee slaan ze de brug tussen de high end-winkels en de ketens voor mannenmode in Den Haag. Daarnaast heeft het personeel veel vakkennis en wordt de klant wordt fijn geholpen. Personeel van Uptown is een ‘role model’ voor de klanten, heel knap als je dat kan. Organiseren de populaire Clubtown-feesten in Den Haag, die altijd zijn uitverkocht. Social media ziet er picobello uit. Klanten willen bij deze club/community horen.”
LEES OOK: De visie van Lars Luttik van Uptown: ‘Je moet je merkenpakket niet te snel veranderen’
Publieksprijs: Tilleman Tailors – Hoorn
Met een ruime 9,5 heeft Tilleman Tailors een van de beste beoordelingen ontvangen van het publiek. In combinatie met de meeste stemmen, zorgt dat ervoor dat ze met stip op nummer 1 zijn geëindigd! De zeer persoonlijke, klantgerichte en deskundige benadering van de eigenaar zorgt ervoor dat de klant het gevoel heeft dat er een stapje extra gezet wordt en dat wordt erg gewaardeerd. Het publiek de algehele beleving uitzonderlijk, door de combinatie van de locatie, het interieur, de collectie en de tailor. De klanten zijn verrast door de kennis van het materiaal, de stoffen en het vakmanschap. Jorg Tilleman zorgt ervoor dat de klant het idee heeft dat hij een woonkamer binnenkomt en niet een winkel. ‘Jorg zijn uitstekende vakkennis, behulpzaamheid en de unieke winkelbelevenis zorgen dat het winkelbezoek een ware aanrader wordt!’
LEES OOK: Even afrekenen: wat is het bongemiddelde bij Tillemans Tailors?
Best Customer Experience Award – Jeans
Juryprijs: Tenue de Nimes – Amsterdam
Voor het juryoordeel, zie boven
Publieksprijs: Black & Blue – Nijmegen
De meeste stemmen en een beoordeling van een 9,6, veel beter dan dat kan het niet worden. Black & Blue uit Nijmegen heeft zichzelf bewezen bij het publiek. Vier mannen, met allemaal hun eigen expertise zetten een zeldzame sfeer neer in de winkel. Black & Blue is zoals denim hoort te zijn, geweldige presentatie, kennis en passie. De combinatie denim en barbecue is precies zoals mannen het graag hebben. De mannen verkopen producten waar zij zelf achter staan, wat ervoor zorgt dat er met passie een verhaal vertelt wordt en het geen standaard verkooppraatje wordt. Black & Blue is de ultieme mannenwinkel. ‘De beleving is echt, authentiek, de gunfactor is enorm, de ruimte is inspirerend, de mannen zijn échte vakmannen, de zaak brengt mensen samen en de passie die van de mannen uitgaat voor hun producten is aanstekelijk.’
LEES OOK: Black & Blue Nijmegen: ‘We kleuren minder binnen de lijntjes dan doorgewinterde ondernemers’
Best Customer Experience Award – Leather & Shoes
Juryprijs: Van der Assem Shoe Club – Rotterdam
“Dit glamourous, wat jonger concept van Van den Assem is een begrip in de regio. De inrichting en het merkenpakket zijn van het hoogste niveau en sluiten perfect aan op de doelgroep. Een verademing in het vaak wat conservatieve schoenensegment. Ze hebben een volledig assortiment, van sneakers tot pumps. De locatie van de winkel is heel goed; alle horeca en modewinkels op de Meent sluiten worden door dezelfde klanten bezocht als Shoe Club. Het team is actief en commercieel met een hoog serviceniveau. Online en offline klopt en vult elkaar aan.”
Publieksprijs: The Little Green Bag – Delft
Met een gemiddelde van een 9,4 en veruit de meeste stemmen, is The Little Green Bag de terechte winnaar. Het assortiment van de winkel is ruim en de producten hebben een hoge kwaliteit. Het personeel is klantgericht en vriendelijk. Ze weten veel van de producten en leggen alles duidelijk uit. Daarnaast worden de producten (ook als een klant een cadeau voor zichzelf koopt) altijd mooi ingepakt. De winacties op Facebook en het feit dat je boven de €100,- een gift mag uitkiezen, worden zeer gewaardeerd door de klanten. The Little Green Bag is een van de weinig winkels die het bezoeken van een fysieke winkel leuk maakt. ‘The Little Green Bag is een winkel met een persoonlijke benadering voor een groot publiek. De collectie is ieder seizoen weer een fijne met veel keus en de servicegraad is hoog.’
Er werden ook nog drie prijzen uitgereikt voor de gevestigde, gerenommeerde retailer die zich onderscheidt in langdurige klantenbinding door gedurende de jaren mee te gaan met de ontwikkelingen van deze tijd (Retail Excellence Award), de jonge retailer die minder dan vijf jaar actief is en uitblinkt in originaliteit (Most Innovative Start Up Award) en de webshop die een unieke online beleving neerzet voor de consument, vernieuwende faciliteiten en inspiratie biedt voor de online bezoeker (Online Experience Award)
Retail Excellence Award
Juryprijs: De Rode Winkel – Utrecht
Volgens de jury is De Rode Winkel de winnaar in deze categorie. De nieuwe verbouwde winkel ziet er fantastisch uit. Erg knap hoe Tom Broekman en zijn dochter Pauline blijven bewegen en na een faillissement opnieuw durven te kiezen in deze steeds veranderende markt. Iets om trots op te zijn. Waar steeds meer denimzaken het aanbod verbreden met andere segmenten focust Tom Broekman juist op jeans en ze hebben het aandeel vrouwenmode vergroot..
“We zijn een denimspecialist en dus openen we straks een compleet vernieuwde multibrandstore met heel veel denim. We hebben vertrouwen in ons specialisme. En denken dat we daarmee de koers van monobrandstores en warenhuizen prima kunnen pareren. Utrecht is een van de snelst groeiende winkelcentra en ik ben ervan overtuigd dat het winkelend publiek niet alleen uit is op de eenheidsworst van de grote retailers”, aldus Broekman tegen Textilia.
LEES OOK: De Rode Winkel is heropend: ‘meer aandacht voor kwalitatieve producten in plaats van margeknallers’
Publieksprijs: Bastiaansen Modestad – Bavel
Met een gemiddelde van 9,3 en de meeste stemmen van alle genomineerden, heeft Bastiaansen Modestad een terecht eerste plek. Het publiek is erg enthousiast en noemen Bastiaansen ‘het hart van Bavel’. Het is ook erg knap hoe ze de winkel verbouwd hebben in tijd van crisis, dan heb je lef en zit ondernemen in je bloed. Naast dat de winkel erg prachtig uit ziet na de verbouwing, is het personeel ook uitermate vriendelijk en heeft kennis van zaken. Het is een echt familie bedrijf, ze organiseren geweldige shows en klantavonden, die ook zeer op prijs worden gesteld door het publiek. ‘Bezoek aan Bastiaansen is altijd positieve ervaring. Gezellige, deskundige mensen. Zeer aangename winkel om doorheen te lopen, inspirerend, zeer goed samengesteld assortiment en merkenmix’
Most Innovative Start Up Award
Juryprijs: Joelle Boers – Geleen
“Joelle Boers is een ware Queen of the South. Haar social media en website zijn om een puntje aan te zuigen. Vervolgens is ze de reis naar Geleen meer dan waard en weet ze je in een betoverende omgeving mee nemen in haar eigen bijzondere wereld. Een wereld die boordevol staat van stijl en creativiteit, waarmee ze haar eigen creaties in combinatie met een uitgebalanceerd merken pakket aansluiting weet te vinden met haar doelgroep. Haar verfijnde smaak is terug te zien in het assortiment, de sieraden, de toegankelijke designstukken voor in en om het huis, de florale kunststukken (miniatuur planten in glazen potten) en de door haar zelf ontworpen lokaal geproduceerde collecties. Ze is een groot talent, waar Nederland hopelijk nog veel van gaan horen!”
Publieksprijs: INSTORE Conceptstore – Delft
Met een gemiddelde van een 9,4 en de meeste stemmen is deze start up een absolute winnaar. INSTORE Conceptstore wordt gezien als een toffe aanvulling voor de winkels in Delft. De eigenaressen zijn creatief en ondernemend, wat uitstraalt naar de hele stad. Ze geven een warm, welkom gevoel zodra de klant de winkel in stapt. Ze hebben een breed assortiment, van kleding tot lifestyle en daarmee bieden ze de klant een totaalpakket. Door hun goede gevoel voor styling, ziet de winkel er elke keer anders uit, waardoor de klant verrast blijft met wat er allemaal in de winkel te vinden is. Dankzij de hoge servicegraad die zij aanbieden, is het interessant voor consumenten om naar de winkel toe te gaan, in plaats van het online bestellen. ‘De eigenaressen werken hard en tevens volgen hun hart. Ze zijn een inspiratie voor elke startende onderneming.’
Online Experience Award
Juryprijs: Geitenwollenwinkel.nl
Geitenwollenwinkel breekt met het stoffige imago van duurzame kleding. Esthetiek, duurzaamheid en producten die met respect voor mens en dier zijn geproduceerd zijn de kernwaarden van de winkel op de Utrechtsestraat. De duurzame missie van eigenaren en tweelingzussen Abigail en Lavinia gaat verder dan alleen de winkel. Online zijn ze goed vertegenwoordigt met hun eigen label Goat Organic Apparel en Geitenwollenwinkel.nl. Ze zijn online transparant in hun strategieën en productiemethode en vertellen de verhalen achter hun producten. De webshop is mooi ingedeeld en oogt authentiek met persoonlijke teksten. De eigen blog maakt het geheel compleet.
Publieksprijs: The Hunting Ensemble
The Hunting Ensemble had met grote voorsprong de meeste stemmen in deze categorie. De gemiddelde beoordeling die zij van hun klanten hebben gekregen is een 9,2. De webshop is erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Maar daarnaast is het serviceniveau erg hoog, de levering en de reacties op vragen zijn beide erg snel. Het assortiment is ook een pluspunt van de webshop, hierin zijn ze exclusief. Het zijn veelal internationale merken, die weinig in Nederland worden aangeboden. Daarin blijven ze dichtbij zichzelf en gaan ze niet mee met de massa. De fysieke winkel van The Hunting Ensemble wordt ook positief beoordeeld door de klanten. ‘Ze weten de combinatie van online winkelen toch te combineren met het creëren van merkmeerwaarde door hun persoonlijke zorg en aandacht te tonen. Dat is vrij uniek.’