TOP

Ontwerper Les Coyotes de Paris: ‘Dit merk is wie ik ben’ [interview]

Het nieuwe Nederlandse meisjesmerk Les Coyotes de Paris is pas op de markt, maar is niet onopgemerkt gebleven bij grote, internationale retailers. “Ik word van elke retailer blij, maar van een warenhuis als Harrods en Le Bon Marché wel heel erg blij”, zegt eigenaar en ontwerper Marieke Meulendijks.

Waar staat Les Coyotes de Paris voor?

“Dit idee is ontstaan toch ik begon na te denken over een lijn voor meisjes in 2015. Les Coyotes de Paris is een fantasieverhaal. Ik vind de coyote een interessant en wijs dier. Ik zag de Franse meisjes als snelle coyotes voor me, Parisiènnes die door de straten van de Marais rennen. Zo is de naam ontstaan. De collectie maak ik voor de leeftijd van zes tot zestien jaar.” 

Wat is kenmerkend voor de stijl?

“Klassiek en iconisch. Ik grijp terug naar de silhouetten van vroeger, voornamelijk styling uit de jaren zestig en zeventig. Daar haal ik veel inspiratie uit. Zo heb ik in het eerste seizoen een mooie flare jeans in een donkere denim toegepast. Die heeft goed verkocht, terwijl dat voor meisjes best een uitgesproken shape is. De landen Frankrijk, Italië, Korea en Japan waren de eerste landen die bij ons kochten, zij begrijpen en verkopen de collectie heel goed.”

Op welk segment richt Les Coyotes de Paris zich?

“Dat zullen de winkeliers in het hogere segment zijn, omdat onze collecties toch wel kostbaar zijn. Een jas kost rond de €225, een bloesje €125, en jurkjes rond de €150. De Bijenkorf heeft ons ook gekocht, vanaf het eerste seizoen al. We worden na één jaar al in negentien landen verkocht. In het buitenland liggen we in mooie warenhuizen zoals Le Bon Marché in Parijs en Isetan te Tokyo.”

“Ik word van elke retailer blij, maar van warenhuizen als Harrods en Le Bon Marché wel heel erg blij! Les Coyotes de Paris vond al snel zelf zijn weg, eigenlijk best bijzonder voor zo’n nieuw merkje. Destijds zijn we met drie mensen begonnen, en nu werken er al acht, heel fijn om zo’n goed team om me heen te hebben.”

Je komt bij Scotch&Soda vandaan, wat heb je uit die periode meegenomen?

“Ik heb vijftien jaar bij Scotch gewerkt, waarvan ik de eerste negen jaar aan de mannencollecties heb gewerkt. Daarna heb ik Maison Scotch opgezet, ik wilde heel graag de vrouwenkant op. Na een hele bijzondere zes jaar heb ik mijn aandelen  verkocht. Het was tijd. Tijd voor nieuwe stappen in het leven.”

“Scotch is mijn leerschool geweest. Ik heb daar zoveel geleerd over het vak, over mensen en het werken in het buitenland. Het was zo’n fantastische tijd, waarin ik altijd zoveel vrijheid en vertrouwen heb gekregen. Deze energie gebruik ik nu weer in het verder uitbouwen van dit merk.”

“Les Coyotes is denk ik de vrouw die ik nu ben, het is ook heel duidelijk mijn handschrift, mijn smaak. Het teruggaan naar iets kleins en puurs is fijn. We werken met een klein team en hoewel we voor elk discipline een specialist hebben zitten, ben ik toch elke dag met iedereen in overleg. Dat ik nu alle facetten van het bedrijf meemaak, zorgt voor een enorme verdieping. Neem logistiek, hoe ga je daarmee om? Of bijvoorbeeld online marketing. Dat zijn zaken waar ik bij Scotch nooit mee te maken heb gehad.” 

Wat is je ambitie?

“Nou ja, ambitie… Ik leef met de dag en wil graag mooie dingen met passie maken. Ik ontwerp  heel erg vanuit mijn gevoel. Coyotes is wie ik ben. In januari 2017 lanceren we ook een separate vrouwenlijn onder dezelfde naam. Veel meer plannen heb ik niet, maar ik ben van plan om Coyotes goed in de markt zetten en er hopelijk een succesvol en gezond bedrijf van te maken.”

Les coyotes de Paris ss 17 2