Bankroet stenen winkels speelt online verkoop kleding in de kaart
Online kleding shoppen zit flink in de lift, laten de cijfers uit de Thuiswinkel Markt Monitor zien.
De online bestedingen, voor producten én diensten, groeiden in het eerste half jaar met 17 procent naar 9,53 miljard euro. Van dit bedrag is 5,10 miljard uitgegeven aan telecom, elektronica en kleding: een stijging van 24,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Totale online markt
De online bestedingen in het schoenen- en lifestylesegment steeg zelfs met 54 procent. Bij kleding gaat het om 41 procent. Het belang van kledingaankopen in de totale online markt neemt daarnaast toe.
Dat Nederlandse webshoppers de digitale portemonnee vooral vaak voor kleding hebben getrokken, komt volgens GfK – dat het onderzoek uitvoerde in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org – door de faillissementen in de modebranche. “We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen”, zegt Gino Thuij, Industry Lead Fashion & Lifestyle bij GfK.
19 miljard euro
In cijfers: de online bestedingen aan kleding zijn in het eerste half jaar van 2016 gegroeid met 22 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. In aankopen is de online groei 33 procent.
Thuiswinkel.org verwacht dat de online bestedingen verder toenemen en dat de totale omzet van webwinkels in 2016 boven 19 miljard euro uitkomt.