Kinderen kopen kleding liever in de winkel dan online
Online winkelen is in opmars onder kinderen. Van de jongeren koopt 27 procent kleding online. In totaal koopt 9 procent van de jongens kleding online, maar bij meisjes ligt dit percentage veel hoger, namelijk 48 procent. Dit blijkt uit een onderzoek van het NOS Jeugdjournaal dat is uitgevoerd onder 500 kinderen tussen de 9 en 13 jaar.
Van de 500 kinderen gaat 83 procent het liefst zelf de stad in. De andere 17 procent shopt liever online. Meer dan de helft van de kinderen kijkt eerst even online voordat ze iets in de winkel kopen. Ze geven aan dan te bekijken waar het product het goedkoopst is en waar ze het kunnen kopen.
Zien, voelen en passen
Uit een poll van het NOS Jeugdjournaal blijkt ook dat winkelen in de stad populairder is. Van alle 363 deelnemende kinderen vindt 63,2 procent online winkelen saai.
De belangrijkste reden om in de winkel te kopen is omdat je de kleding kunt zien en voelen, je kunt passen en om meer informatie te krijgen van de verkoper. Dat zeggen de kinderen die meedoen aan het onderzoek.
De meeste kinderen vinden winkelen in de stad gezelliger, maar denken wel in de toekomst vaker via internet te gaan kopen.