Tweede kwartaal 2016 valt gunstig uit voor kindermoderetailers
Uit de Inretail/Gfk Fashionscan blijkt dat moderetailers, zowel mkb als grootwinkelbedrijven, een omzetplus van 0,7 procent hebben gehaald. Daarmee hebben ze het omzetniveau van dezelfde periode een jaar eerder kunnen vasthouden. Ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar is het een verbetering, toen was er nog sprake van een omzetdaling van 0,4 procent.
Zelfstandige moderetailers doen het een stuk beter dan de grootwinkelbedrijven. Waar de winkelketens een omzetplus van 0,7 procent halen, zien we de zelfstandige moderetailers uitkomen op 1,4 procent.
De maand april was er nog wel sprake van en dalende omzet, maar dat is in mei en juni ruimschoots goedgemaakt. Volgens Inretail heeft dat te maken met de vroege start van de uitverkoop.
Omzetplus in kindermode
De uitschieters naar boven waren met name de segmenten baby- en kindermode (een plus van 7,5 procent), ondermode (7,8 procent) en beenmode (7,9 procent). Deze segmenten hadden in het eerste kwartaal ook al goede cijfers behaald. Mannenmode deed het ook niet slecht, daar werd een omzetplus van 3,3 procent behaald.
Vrouwenmode daalt
Alleen vrouwenmode valt uit de toon. Daar was sprake van en omzetdaling in het tweede kwartaal en wel met 5,1 procent. Edwin Belt, branchespecialist mode van Inretail zegt in een persbericht: “De vrouwenmode lijkt het zwaar te hebben om uit het dal te klimmen terwijl de overige groepen herstellen. Bodyfashion is al enkele seizoenen stijgende net als kindermode.”
Aantal verkochte items
Door de uitverkoop dalen de prijzen, maar het aantal verkochte items stijgt. Met name in mei, in die maand is het aantal verkochte stuks het hoogst. De gemiddelde prijs kwam in alle drie de maanden overigens wel boven het gemiddelde van vorig jaar uit
Edwin Belt, branchespecialist mode van Inretail zegt in een persbericht: “In het tweede kwartaal valt op dat de gevolgen van de (natte) weersomstandigheden en (te) vroege leveringen ook een sterke invloed heeft op de midseason sale etc. De omzet (7 procent) en het aantal stuks (5,8 procent) in mei ontwikkelde zich sterk maar de gemiddelde prijs daalde. De eerste conclusie is dat de mid-season sale sterk is in gezet om de (te) vroeg geleverde items af te prijzen. ”
Selectievere uitverkoop
“Ook in juni zagen we de gemiddelde prijs dalen. Sale domineert sinds eind juni sterk het winkelbeeld maar toch zie ik ook een selectievere opruiming; er wordt sterker gekeken naar wat men afprijst en tegen welk percentage. Daarnaast zijn door de gemaakte afspraken met merken ook vele artikelen in ‘het seizoen’ al omgeruild zodat er minder in stuks werd afgeprijsd.”