‘Webshops scoren slecht op gebied van duurzaamheid’
Volgens Rank a Brand, dat merken controleert op duurzaamheid, presteren webshops slecht op gebied van duurzaamheid. Van de twintig grote online winkels, komen er achttien niet verder dan het E-label, de laagste score. De helft van de merken heeft geen beleid gepubliceerd om CO2-uitstoot te verminderen, oordeelt de vergelijker. “Hergebruik of recyclen van verpakkingen of het reduceren van het gewicht van verpakkingen wordt bij geen enkele webshop zichtbaar toegepast.”
Sociale keuzes
Alleen het Duitse postorderbedrijf Otto haalde C-label. Bol.com sleepte een D-label in de wacht. Otto krijgt een ‘C’, omdat het volgens de duurzaamheidsvergelijker milieuvriendelijke en sociale keuzes maakt en hierover ook de consument informeert. Daarnaast, zo viel Rank a Brand op, heeft Otto beleid voor arbeidsmarktomstandigheden voor personeel en leveranciers. Bol.com scoort een ‘D’ door onder meer het gebruik van verzenddozen met FSC-certificaat.
‘Zegt niet altijd iets’
Webshops hebben volgens Rank a Brand in vergelijking met vorig jaar onvoldoende maatregelen genomen op gebied van duurzaamheid. Tegen Twinkle spreekt Bol.com dat tegen. “We vinden het goed dat er aandacht is voor duurzaamheid en dat Rank a Brand webwinkels stimuleert om nog transparanter richting hun klanten te zijn, maar Rank a Brand beoordeelt de mate van duurzaamheid op basis van informatie op de website van de webwinkel”, zegt woordvoerster Marjolein Verkerk tegen Twinkle. “Dit zegt dus niet altijd iets over de daadwerkelijke acties die worden ondernomen.”
‘Niet allemaal kommer en kwel’
Volgens logistiekexpert Walther Ploos van Amstel is het niet allemaal kommer en kwel, laat hij Twinkle weten. Hij maakt zich wel zorgen om de groei van het aantal pakketbezorgers, nu Coolblue gestart is met een nieuwe trend in bezorgen met eigen busjes. Maar hij ziet ook nieuwe ontwikkelingen om vervuiling tegen te gaan. “Docdata werkt met verpakkingen die exact op maat zijn met ‘fit to size’ en UPS en DHL zetten in Europa in op light electric vehicles en cargobikes”, zegt hij tegen Twinkle. “Ook Picnic is een goed voorbeeld van een meer duurzame levering met elektrische voertuigen. Ah.nl kan daar echt niet bij achterblijven. Duidelijk is dat er meer onderzoek nodig is.”
Onderzoek verpakkingen
De Bol.com-woordvoerder Verkerk voegt eraan toe dat ze partner zijn in het project dat onderzoek doet doet naar verpakkingen, uitgevoerd door Thuiswinkel.org. Daarnaast zet Bol.com zich in voor het laag houden van retourpercentages en wijst het klanten op milieuvriendelijke verpakkingen.