Nieuw label: The Girl and the Machine, een kledingstuk op maat gebreid
Het nieuwe designermerk The Girl and the Machine gaat 3D-gebreide kledingstukken ‘op maat en naar wens van de klant’ maken. De kleding wordt gemaakt door een machine die de kledingstukken breit. Met dit concept wil het merk de overproductie tegengaan. Jaarlijks blijven namelijk 21,5 miljoen kledingstukken onverkocht, meldde MVO Nederland dit jaar. Daarvan worden 1,2 miljoen stuks vernietigd.
Hoe werkt het?
Het label The Girl and the Machine heeft een digitaal productieproces waarbij 3D-kleding wordt gecombineerd met de persoonlijke voorkeur van iedere klant. Je kunt kiezen uit een patroon, een ontwerp, een kleur en materiaal. Vervolgens is het kledingstuk te personaliseren door eventueel mouw- en zoomlengte, halslijn en het model aan te passen. Doordat de klant de precieze maten van het lichaam moet opgeven, wordt het kledingstuk op maat gemaakt.
Nieuw label
Omdat The Girl and the Machine een nieuw label is, heeft het eerst ‘proof en concept’ nodig. “De crowdfunding-actie moet bewijzen dat er voldoende vraag is. Met de opbrengst daarvan kunnen we de garens betalen en de eerste productie-run op maat doen. Een succesvolle Crowdfunding-actie stelt ons bovendien in staat de samenwerking met de Spaanse producent voort te zetten, zodat we ons merk en clientèle verder kunnen opbouwen”, zegt Van der Meer.
Veelbelovend
Het concept is genomineerd voor de New Material Award 2016 en de selectie voor Dutch Design Week. Bij ontwerper Mattijs van Bergen leerde Rosanne van der Meer, ontwerper en bedenker van het concept, ambachtelijk werken met de mooiste materialen en aandacht voor elke individuele klant. “Die ervaring wil ik met The Girl and the Machine ook bieden, maar dan in een nieuwe vorm”, meldt Van der Meer in een persbericht.
Crowdfunding
Op het platform Oneplanetcrowd kun je een kledingstuk bestellen. De crowdfunding startte op vrijdag 14 oktober en loopt tot en met 14 november 2016. Elke klant die bestelt tijdens de crowdfundingactie geeft aan Van der Meer persoonlijk de maten en specifieke wensen door.
Met de gegevens gaat van der Meer in november naar Spanje om daar de machine te programmeren en de kleding te maken. De productie van het merk gebeurt in een Spaanse fabriek waar onder andere de merken Burberry, Marni en Anecdote worden gemaakt.
Kijk voor meer informatie op: www.oneplanetcrowd.nl