TOP

150 webshops werken samen op Stad.nl

Consumenten kunnen sinds 1 juni bij 150 kleine webshops winkelen met één winkelwagentje op het platform Stad.nl. Oprichter Hélène van der Meijs: “Op deze manier kunnen ook kleine webshops concurreren met de grote spelers.”

In het virtuele winkelcentrum Stad.nl kunnen consumenten sinds 1 juni winkelen bij 150 verschillende kleine webshops. Alle producten komen terecht in één winkelwagentje, waardoor klanten dus ook maar één keer hoeven af te rekenen. Oprichters Hélène van der Meijs en Mabel Mangnus zijn gestart met het gezamenlijke winkelwagentje zodat kleine webwinkels hun marktpositie kunnen verbeteren tegenover de grote concurrenten. De grootste tien webwinkels in Nederland draaien namelijk vijftig procent van de totale online omzet; de rest wordt verdeeld onder 40.000 andere webwinkels.

Winkelwagentje

“Stad.nl bestaat al sinds 2012, het begon als marketingplatform voor kleine online retailers,” zo vertelt oprichter Hélène van der Meijs. “De consument kon toen via Stad.nl naar de website van de aangesloten webwinkel en daar iets kopen. Maar wij kregen steeds vaker te horen dat klanten liever in de stad wilden blijven om daar de aankopen te doen. Daarom hebben we de assortimenten van de webshops in de stad geplaatst en sinds 1 juni kunnen klanten de producten uit verschillende webshops in een winkelmandje leggen en afrekenen via Stad.nl. Het grote voordeel voor de consument is dat de verzendkosten zijn verlaagd – per bestelling betaal je nu maximaal 4,95 euro – waardoor het aantrekkelijker is om bij ons te bestellen in plaats van bij een grote webshop.”

Verzendkosten

De aangesloten retailers moeten echter wel wat bijbetalen om de lage verzendkosten te kunnen aanbieden. Het systeem werkt namelijk als volgt: “Nadat de bestelling is binnengekomen bij Stad.nl, zetten wij de orders uit bij de verschillende retailers. Zij sturen de pakketjes op naar de consument. De verzendkosten zijn voor ons natuurlijk wat meer dan 4,95 euro maar het verschil delen Stad.nl en de retailers met elkaar,” zo legt van der Meijs uit.

Marketing

Maar heeft het dan nog wel voordelen om je als kleine retailer aan te sluiten bij Stad.nl? Als je als online winkelier namelijk een ‘pand’ wil huren, kost je dat 250 euro per maand. Daarnaast betaal je ook 8 procent provisie over je verkopen. Van der Meijs vertelt: “Wij doen de marketing, en daardoor hebben we veel bezoekers, zo een 500 tot 1.000 per dag. Dat red je als kleine webshop niet. Omdat we met z’n allen een grote speler zijn kunnen we ook schaalvoordelen regelen. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een samenwerking met SendCloud die ervoor zorgt dat het minder geld kost om een verzending te versturen.”