Europa’s eerste kids experience store opent de deuren [interview]
Kindermodewinkelketen Sam Sam werd door het unieke betaalsysteem en de mix van tweedehands en nieuwe kinderkleding bekend in Nederland. Oprichter Annemieke Wemmers slaat na twaalf jaar Sam Sam een andere en alweer out of the box-weg in met haar nieuwste creatie Vip-Kidz. Bengels sprak met haar.
Wat is Vip-Kidz voor een concept?
“Een winkel waar het 100% draait om klantbeleving. En dat pakken we groot aan. Er zijn talloze flatscreens waar inspiratie kan worden opgedaan door middel van filmpjes en beeld. We hebben geen verkoopsters, geen kassa en een minimale voorraad van – nu nog – zo’n 15 complete collecties. In plaats van verkoopsters helpen professionele stylisten de kinderen. Er is een mini-bioscoop en er zijn iPads met de allernieuwste films en games. Boven de zaak zit een fotostudio met een kapster, visagist en professionele fotograaf die de kinderen fotografeert.”
Dat zijn kostbare extra’s.
“Ja, maar het gaat ook traffic genereren. Ouders zijn erg blij met wat we nu al doen. Zo worden regelmatig kinderen gefotografeerd als model voor Vip-Kidz, daar is iedereeen zo enorm enthousiast over. En we laten kleding testen, dat is ook een hit. Deze resultaten worden verwerkt in een blog. Wie wil er nou geen gratis jeans? En de positieve reacties die het op social media oplevert zijn onbetaalbaar.”
Hoe schaft de consument de kleding aan?
“In de winkel kan online besteld worden. Dat kan natuurlijk ook thuis, online via de webshop. Ik werk hierin samen met Montapacking, zij zorgen ervoor dat wat tot 23.45 uur wordt besteld, de volgende dag wordt afgeleverd. Niet alleen in Nederland, ook in België en Duitsland. De webshop is live sinds 1 juni van dit jaar, en je wilt niet weten hoe veel klanten om half twaalf ‘s avonds nog een jeans of een jack willen hebben. Inmiddels hebben we een enorme klantenkring opgebouwd.”
Waarom niet de keuze voor alleen een webshop?
“Veel consumenten kopen online, maar veel van onze klanten willen ook passen en beleven, vandaar mijn keuze voor een experience store. Het is niet alleen retail óf e-tail, je moet volgens mij een combinatie van beide hebben. We zien deze trend ook bij succesvolle spelers zoals Coolblue en Apple.”
Waarom de keuze voor een nieuw concept?
“De vraag naar nieuwe kinderkleding in een hoog segment groeit enorm. En er wordt steeds meer online verkocht, die verschuiving werd echt heel duidelijk zichtbaar.”
Hoe wordt Vip-Kidz tot nu toe ontvangen?
“We zijn heel actief op social media zoals Pinterest en Instagram. Op Facebook hebben we nu 11.000 likes binnen zes weken. Dat komt echt doordat we onze klanten bij ons concept betrekken. De klanten zijn gewoon enorm enthousiast.”
Wanneer gaat de store open?
“Zaterdag 5 september gaan we open voor het grote publiek. Het wordt een enorm feest, elke bezoeker krijgt een goedgevulde goodiebag en voor kinderen is er werkelijk van alles te doen. En de winkel zelf is natuurlijk te bewonderen. Dat wordt al een feest op zich.”