TOP

Nieuw merk: Little District [interview]

Nederland is een nieuw kindermodemerk rijker: Little District. Bengels sprak met mede-eigenaar Bas van 't Veer.

Bas van ‘t Veer werkte 15 jaar in zowel een sportmodezaak als in de functie van export en sales manager voor Lief! Lifestyle. In 2014 besloot hij voor zichzelf te beginnen. “Ik wilde altijd al iets voor mezelf beginnen. Met zoveel ervaring in de kindermodebranche dacht ik allereerst: schoenmaker blijf bij je leest. Daarom heb ik de stoute schoenen aangetrokken, samen met mijn vrouw Corina de Kok heb ik het idee voor een kindermodemerk uitgewerkt. In samenwerking met een ontwerpster hebben we het idee voor Little District op papier gezet. Met die plannen ben ik vervolgens naar de beurs in Hongkong gegaan, op zoek naar een goede leverancier om mijn droom waar te maken.”

 

Hip en sportief

Dat resulteerde in Little District. Een modemerk van sportieve, casual en stoere kleding voor baby’s, meisjes en jongens. De babykleding is verkrijgbaar in de maten 56 tot en met 74. De kinderkleding in de maten 80 tot en met 128. “We verkopen met name sweatstof: sweaters, sweat vesten, T-shirts. Die staan mooi op een jeans maar zijn ook heerlijk voor op vakantie of gewoon in huis. Elk kind draagt graag comfortabele kleding, maar het mag er best mooi uitzien. De basiscollectie valt op door hippe artwork en de sportieve uitstraling”, aldus Van ‘t Veer.

 

Succesformule

De verkoop is flexibel en op het gemak van de detaillist gericht. Van ‘t Veer: “Onze collectie is compact en er kan niet op voorordering besteld worden. We denken dat het wenselijk is dat winkeliers kunnen schrijven op het moment dat ze de kleding echt nodig hebben. De huidige merken bieden alles heel vroeg aan, ik lever uit voorraad.” En dat lijkt aan te slaan. Little District ligt in zes weken tijd in niet minder dan 55 verkooppunten in Nederland. Vanaf volgend seizoen gaat het merk samenwerken met agenten in Duitsland en België. De prijzen liggen rond de €14,95 (voor een T-shirt) en €16,95 (voor een jog short). Little District presenteert op 5 en 6 juli de wintercollectie 2015 tijdens Kleine Fabriek.


Samenwerking

Mijn motto is: alles mag en niets moet”, legt de ondernemer uit. “De detaillist zit niet aan een pakket vast en er hoeven geen risico’s genomen te worden. Ze zijn daarnaast verzekerd van exclusiviteit. Ik kom zojuist van een kindermodezaak in Volendam vandaan. Daar zitten drie kindermodewinkels bij elkaar in de buurt. Ik kan de ondernemer verzekeren dat ze Little District niet verderop bij de concurrent zullen vinden. We denken mee: zo leveren we sets die winkeliers bijvoorbeeld in de vorm van een prijsvraag kunnen weggeven. En we bieden mooi fotomateriaal voor op social media of de website. Al met al doen we er alles aan om de detaillist tegemoet te komen. Jarenlang heb ik gezien hoe het ging bij alle merken die ik inkocht en waar ik heb gewerkt. Ik weet als geen ander waar de klant behoeft aan heeft, namelijk aan zo min mogelijk risico. Zo werken we samen naar de beste resultaten.”

Little District 1  

Little District 3   

Little District 2