CBS: lichte groei omzet detailhandel 2014
In vergelijking met 2013 was het volume 1% groter. De prijzen in de winkels waren lager, toch nam de omzet met 0,5% toe, maakte het CBS bekend. Vooral het vierde kwartaal, met in december een omzetstijging van bijna 3%, was een goede periode.
Gino Thuij, consultant bij onderzoeksbureau GfK, ziet de kleine groei ook in zijn cijfers terug. “De situatie is nog steeds niet florissant, maar het is inderdaad iets minder slecht”, aldus Thuij. “Na jaren van afname verwacht ik dat 2015 een kantelpunt is voor de detailhandel. De koopkracht is weer stijgende. In 2016 volgt hopelijk een voorzichtige groei.”
Herstel non-foodwinkels
Non-foodwinkels lieten in 2014 een herstel zien. Het volume groeide in deze branche voor het eerst in zes jaar. De omzet kwam op ongeveer hetzelfde niveau uit als in 2013. Winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkledingwinkels en textielsupermarkten verloren nog wel omzet, maar de daling was kleiner dan in voorgaande jaren.
Online omzet
Postorderbedrijven en internetwinkels wisten bijna 10% meer omzet te draaien dan in 2013. Daarmee nam de omzet ongeveer even sterk toe als in de twee voorgaande jaren. In december was de omzet zelfs 15% hoger dan in dezelfde maand van 2013. Dit is de grootste omzetstijging van de afgelopen 12 maanden.