TOP

Gebruikt en nieuw heeft de toekomst

De mix van nieuwe en gebruikte kinderkleding is populairder dan ooit. Steeds meer retailers maken een succesvolle combinatie, zoals kinderwinkel Sam Sam in Bleskensgraaf.

Tien jaar geleden start Annemieke Wemmers met de verkoop van tweedehands kinderkleding. De inbreng van gebruikte kleding begint klein en is afkomstig van vriendinnen en kennissen. Tot de timmerfabriek in Bleskensgraaf vrij komt. De voormalige werkplaats wordt omgedoopt tot Sam Sam-filiaal waar Wemmers een mix van gebruikte en nieuwe kleding aanbiedt.

Fiftyfifty

Het aanbod van gebruikte kinderkleding groeit al gauw uit z’n voegen. Wemmers’ zelfbedachte systeem waarbij klanten een nummer krijgen en alle ingebrachte kleding op kaartjes wordt genoteerd, brengt orde in de toestroom van textiel. Wemmers: “Ter plekke kijken we het aanbod na. Alleen op afspraak en maximaal twintig stuks per klant. De kleding mag overigens niet ouder zijn dan twee seizoenen.” Omdat het administratief niet meer is bij te benen ontwikkelt Wemmers software waarmee klanten thuis kunnen inloggen en de verkoop van de ingebrachte kleding volgen. Vijftig procent van de opbrengst is voor deze klant, vijftig procent voor – inderdaad – Sam Sam. Dat geld wordt in 80 procent van de gevallen uitgegeven in de winkel.

Bengels

Het systeem is arbeidsintensief, maar heeft meer voor- dan nadelen. “Winst haal ik uit nieuwe kleding, gebruikte kleding zorgt voor klantenbinding. En het onderscheidt me van de concurrentie, die meestal geen mix van nieuw en gebruikt verkoopt”, vertelt Wemmers. Het succes neemt nieuwe vormen aan na een reportage over haar winkel in Bengels in 2013. Talloze kinderkledingwinkels, stuk voor stuk in financiële nood verkerend, benaderen Wemmers. Omdat groei al langer een agendapunt is, slaat Wemmers een nieuwe richting in. In een jaar tijd zijn negen kinderkledingwinkels omgetoverd tot Sam Sam soft franchisefilialen.

Toekomst

Wemmers is zelfs alweer in gesprek met potentiële franchisers. “Ik zorg onder andere voor de marketing, gunstige inkoopprijzen en de boekhouding, maar ik kan niets beloven: uiteindelijk moeten franchisers het zélf doen. Waar ik nu op hoop is een financiële injectie: ik wil een eigen label en meer filialen.” Zo vanzelfsprekend als Sam Sam nu groeit, zo anders was dat in het begin. “Tijdens de Kleine Fabriek werden we met open armen ontvangen, dat was in de beginperiode wel anders. Geassocieerd worden met gebruikte kleding stond veel merken tegen. Terwijl volgens mij de mix van gebruikt en nieuw de toekomst heeft. Over tien jaar zie je niet anders, dat weet ik zeker.” [Tekst: Cintha Rood]

Lees meer over de succesformule van Sam Sam in Bengels nr.2 die deze week verschijnt!