GfK: slechte seizoensstart kindermode
De consumentenbestedingen in kinder- en vrouwenmode zijn in het kwartaal augustus tot en met oktober het sterkst gedaald. In beide segmenten werd 7% minder verkocht. De negatieve tendens werd veroorzaakt door zowel minder gekochte stuks als een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag.
Oktober
In oktober presteerde de gehele modebranche onder de maat. Consumenten gaven 9% minder uit aan mode, ten opzichte van oktober 2012. Een daling van 7% van het aantal gekochte stuks is de grootste boosdoener, naast een lichte afname van het gemiddeld besteed bedrag.
Zelfstandigen
De zelfstandige modezaken hebben het zwaarst te lijden. De bestedingen in oktober bleven bij hen maar liefst 17% achter, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Sinds november 2011 staan de zelfstandigen er minder goed voor dan de overige aankoopkanalen. Er worden vooral minder stuks verkocht (-14%) en het gemiddeld besteed bedrag is licht gedaald.
Overige aankoopkanalen
De bestedingen bij de overige aankoopkanalen zijn met -7% gedaald. Opvallend is dat er ook hier minder stuks werden aangeschaft (-6%), terwijl het gemiddeld besteed bedrag stabiel is.