TOP

Kindermodezaken massaal tegen mid season sale

Afprijzen in het seizoen: veel kinderwinkels zijn er geen voorstander van. Uit de poll van Bengels.nl blijkt dat een overduidelijke meerderheid voor geen goud in het seizoen afprijst, maar liever wacht tot de grote uitverkoopperiode.

Bengels.nl stelde lezers afgelopen week de vraag: ‘ben jij al gestart met de mid season sale’? Dat dit onderwerp flink de gemoederen bezig houdt blijkt uit de hoge respons -105 stemmen – en verschillende verhitte reacties per mail. Maar liefst 71 keer is gestemd voor ‘Nee, voor geen goud’. Met afstand gevolgd door ‘misschien, ik wacht even af wat de buren doen’ (19 keer) en tienmaal ‘ja, uiteraard’.

Nieuwe boost

Het afprijzen in het seizoen van bepaalde artikelen kan de omloopsnelheid soms net even een nieuwe boost geven. Bijvoorbeeld door ‘slow sellers’, minder goed verkopende items, in de schijnwerpers te zetten. Met name bij grote ketens en webshops is de mid season sale een bekend verschijnsel dat steeds vaker wordt ingezet. Soms met kleine kortingen, soms ook al met hogere afprijzingen. Ulrika Tiemens van Kinderwinkel Spruit in Zwolle merkt deze ontwikkeling ook op. “Ik hoor klanten over kortingen op internet. Toch merk ik dat klanten nog steeds voor service in de ‘stenen’ winkel gaan. Als ik een goede omzet draai, dan begin ik niet aan de sale.”

Pissig

“Klanten beginnen soms in augustus al te vragen naar de uitverkoop”, zegt Jeannet van der Knaap, eigenaar van De Kinderkleding Winkel in Amsterdam. “Daar kan ik echt pissig over worden. Hoe meer ondernemers acties starten, des te gekker worden klanten ervan. Het maakt de markt kapot. Ik kijk niet naar mijn buren of concurrenten. Klanten weten wat ze aan me hebben. Ik wil niet met alle winden meewaaien.” De tussentijdse uitverkoop mag ook van Christa van der Linde van Rounders Junior Collection in Bloemendaal worden afgeschaft. “Als kleine zelfstandige vind ik dat uitverkoop absoluut nog niet kan. Op die manier wordt het seizoen wel erg kort. Gisteren kreeg ik nog winterjassen binnen. Dan zou het toch belachelijk zijn als ik ze maar direct in de uitverkoop ga hangen.”

Weinig keuze

Hoe groot de afkeer van veel ondernemers ook is, toch worden ze steeds vaker beïnvloed door acties van concurrenten. “Het is lastig om niet mee te gaan in de ontwikkelingen van grote retailers of andere zelfstandigen”, zegt Rianne Boone, eigenaar van Pardouce in Middelburg hierover. “Aan het begin van het seizoen zegt iedereen dat ze niet snel gaan afprijzen, tot ze het uiteindelijk wel doen. Wil je niet achterblijven in je verkoop, dan moet je toch ook met acties of andere klantenbinders komen. Je doet het niet van harte, maar je hebt weinig keuze.”