GfK-cijfers september: Forse daling in kindermode
De bestedingen aan mode (mannen, vrouwen, baby en kinder) zijn met 23 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Consumenten hebben niet alleen minder stuks gekocht, – 20 procent, maar hebben ook minder uitgegeven per stuk, meldt GfK.
Op kwartaalbasis, juli tot en met september, zijn de modebestedingen met 7 procent gedaald ten opzichte van 2013. Het bedrag per stuk daalde maar licht maar het aantal verkochte stuk met – 5 procent.
Per segment ziet het er als volgt uit:
- Vrouwenmode: – 9 procent en een daling van het aantal gekochte stuk van 4 procent
- Mannenmode: – 2 procent en een daling van het aantal gekochte stuk van eveneens 2 procent
- Kindermode: – 13 procent een daling van het aantal gekochte stuk van 9 procent
De zelfstandige modezaken springen positief uit de resultaten. Hoewel zij de bestedingen zagen dalen met 4 procent geldt voor overige aankoopkanalen een daling van 8 procent. Daarnaast steeg het aantal gekochte stuks in deze zaken met 3 procent, terwijl de rest een daling zag van 6 procent.