Eén op de tien Nederlanders koopt elke week online
In opdracht van International Card Services is onderzoek gedaan naar het online aankoopgedrag van 1.700 Nederlanders. Hieruit blijkt dat 95 procent van de Nederlanders wel eens shopt op het internet. Eén op de tien Nederlanders doet dit zelfs elke week. Toch gaat het online nog vaak mis. Circa 42 procent van de online shoppers heeft wel eens problemen gehad met een aankoop bij een webshop.
Klachten
De meest gehoorde klacht is dat een bestelling niet op tijd werd geleverd. Eén op de vijf consumenten heeft daar wel eens last van gehad. Circa 12 procent van de consumenten heeft te maken gehad met een fraudeur: de bestelling werd na betaling nooit geleverd. Als is betaald met Visa of Mastercard, biedt de aflevergarantie soelaas: bij een niet geleverde bestelling wordt het aankoopbedrag dan teruggestort.
Wel of niet
Consumenten kopen niet bij webshops als die webshop slecht beoordeeld is. Circa 60 procent van de Nederlanders laat zo’n webwinkel dan links liggen. Wie al eerder een aankoop heeft gedaan bij een webshop, is sneller bereid daar nog eens te kopen (61 procent). Ook bekende webwinkels scheppen vertrouwen bij de consument. Eén derde van de consumenten vertrouwt een online winkel alleen als er ook een fysieke winkel van bestaat. Voor bijna de helft van de Nederlandser is een beveiligde internetverbinding doorslaggevend, en drie van de tien consumenten vinden een vertrouwd keurmerk belangrijk.
Betalen
De meeste Nederlanders betalen online het liefst met iDeal: 95 procent van de consumenten heeft wel eens iDeal gebruikt. Circa 38 procent gebruikte wel eens een creditcard voor een online aankoop, terwijl 28 procent nog wel eens een acceptgirokaart gebruikte. Wereldwijd online kunnen betalen is voor 11 procent van de consumenten hét voordeel van een creditcard.
Bekijk hieronder de infographic van ICS