TOP

Winkeliers willen slimmere Europese wetgeving

Detailhandel Nederland maakt zich op voor de Europese verkiezingen van 22 mei 2014. De belangenhartiger wil voorkomen dat winkeliers door Europese wetgeving straks nog meer worden benadeeld.

Winkeliers willen af van de ongewenste effecten van Europese wetgeving die leiden tot extra verplichtingen, dat stelt Detailhandel Nederland. De belangenbehartiger van meer dan 100.000 winkeliers trekt daarom aan de bel bij Europa. Met de Europese verkiezingen in aantocht is het van belang een toename van nog meer verplichtingen te voorkomen. Detailhandel Nederland nodigde een groepje Europarlementariërs daarom uit in twee winkels in Delft.

No13 Multibrand Fashion Store

Op uitnodiging van Detailhandel Nederland brachten enkele Nederlandse Europarlementariërs 30 april twee Delftse winkels een bezoek. Eén daarvan was de No13 Multibrand Fashion Store. Detailhandel Nederland liet de Europarlementariërs hier aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe de winkelier wordt opgezadeld met administratieve lasten, afkomstig uit Europese wetgeving.

Doel en afweging

Detailhandel Nederland heet de Europarlementariërs gevraagd een gedegen afweging te maken van de impact van wetgeving op winkeliers, zowel groot als klein. Margriet Keijzer, secretaris Europa Detailhandel Nederland: “Slimme Europese wetgeving is belangrijker dan ooit als we de potentiële economische groei willen benutten.”

Europese wetgeving

Bij het maken van Europese wetgeving wordt volgens Detailhandel Nederland niet genoeg gekeken naar het effect daarvan op winkeliers. Die effecten uiten zich in administratieve lasten die disproportioneel zijn of niet in functie staan van het beoogde doel. De komende jaren komen daar nog nieuwe, ingewikkelde procedures rondom productveiligheid en gegevensbescherming bovenop. Ook het nieuwe consumentenrecht is in Europa gemaakt.

Kosten en controle

Keijzer: “In het huidige voorstel voor gegevensbescherming moet een winkelier bijvoorbeeld iemand in dienst nemen, speciaal om toe te zien op de bescherming van persoonsgegevens. Een enorme financiële kostenpost, vooral voor de kleinere winkels. De nieuwe voorstellen voor productveiligheid leggen regels op over vermelding van het land van herkomst en identificatie van producten: het verplichte ‘made in’ label. Dit label biedt de consument echter geen informatie over de veiligheid van het product, maar maakt het etiket nog langer en het vereist een controle door de winkelier.”

Allemaal stemmen dus op 22 mei 2014!