TOP

Ranking the retailers: slechts 14% is écht onmisbaar

Van welke winkel wordt u blij? En welke winkels vindt u onmisbaar? Deze en andere vragen stelde Q&A aan 13.000 consumenten om de toekomstbestendigheid van de retail te onderzoeken. In de top 25 staat supermarkt Deen op één. Maar hoe zit het met de kledingretail?

Het onderzoeksbureau Q&A heeft onderzoek gedaan naar de toekomstbestendigheid van de retail in Nederland. Volgens Q&A zijn drie factoren bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer: een onderscheidende winkel, het vermogen om veel traffic te generen en een goed online profiel.

In de algemene top 25 staan slechts twee kledingretailers: Hunkemöller (plek 7) en Miss Etam (plek 14). Maar er zijn ook lijstjes gemaakt per branche. Deze vind je onderaan dit artikel.

Misbaar versus onmisbaar

Retailers zijn onmisbaar doordat ze hun klanten blij maken of doordat ze in een dagelijkse behoefte voorzien. Voor 14% van de retailers geldt dat ze écht onmisbaar zijn. De top 5 bestaat uit supermarkt Deen, Ikea, Kruidvat, Albert Heijn en parfumerie ICI Paris XL. Voor 12% van de retailers geldt dat hun afwezigheid niet als een probleem wordt ervaren. Namen die daar worden genoemd zijn onder meer Wibra, Zeeman en modeketen New Yorker.

Blij

Volgens Q&A zou de doelstelling van elke winkelketen moeten zijn om klanten blij te maken. Nog geen 10 procent van de retailers is in staat hun klanten écht blij te maken, zeggen de onderzoekers. Voor bijna 30 procent van de retailers geldt dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten.

Loyaal

Consumenten zijn niet erg loyaal. Voor 80% van de retailers geldt dat het niet erg waarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hun doen. Consumenten wisselen makkelijk van de ene naar de andere winkelketen, slechts enkele retailers per branche weten klanten echt te binden, aldus het onderzoek

Online profiel

Een goed online profiel is belangrijk, is de uitkomst van het onderzoek. Toch meldt Q&A dat een kwart van de retailers geen webshop heeft. “Voor de toekomstbestendigheid van een retailer is dit essentieel voor omzetbehoud”, zegt Q&A.

Vrouwenmode
1. Miss Etam
2. MS Mode
3. De Bijenkorf

Mannenmode
1. Adam
2. Jac Hensen
3. V&D

Bodyfashion
1. Hunkemöller
2. V&D
3. Livera

Baby & Kind
1. HEMA
2. V&D
3. H&M

Schoenen
1. Schuurman Schoenen
2. vanHaren
3. Nelson Schoenen

Sport
1. Bever
2. Decathlon
3. Runnersworld

Meer weten? Lees hier de samenvatting van het rapport en bekijk hier de volledige top 25 (pdf).