Kritiek op ‘uitdagende’ kinderkleding
Het CDU, de Duitse christendemocratische partij, vindt dat teksten als ‘So sexy’ en ‘Make me wild’ niet op kindershirts horen. Ook op de nieuwe kanten lingerielijn voor tieners van actrice en designer Sadie Frost is kritiek: het zou volgens de Britse mensenrechtenorganisatie Object ‘niet passen bij de richtlijnen voor de seksualiteit van kinderen’.
Lustobjecten
Teksten als ‘So sexy’, ‘Sweet devotion’ of ‘Make me wild’, volgens Weinberg en Scharzer, partijleden van het CDU , heeft dit niets met kinderkleding te maken. Beide politici vinden dat de mode-industrie de taak heeft dat kinderen niet als lustobjecten worden gezien door teksten op hun kleding.
De Duitse kinderbescherming is het eens met de politici maar twijfelt of er iets aan wordt gedaan. Voorzitter Hans Hilgers zegt dat het al langer een trend is om kinderen als kleine volwassen te zien al. Hij vindt het geen excuus dat pedofielen mogelijk aanstoot nemen aan de teksten. “De waardigheid van kinderen moet gerespecteerd worden.”
Ongepast
Ook het Britse Object – een mensenrechtenorganisatie die ervoor strijdt dat vrouwen niet als seksobject worden gezien – uit zijn kritiek. De naam van de nieuwe tienerlingerielijn van actrice en modeontwerper Sadie Frost, Iris & Edy, vinden zij ongepast omdat mede vernoemd is naar de 13-jarige dochter van Frost: Iris.
De Britse winkel Debenhams verkoopt de lingerie en verdedigt het merk. Hij zegt dat de lingerie uitsluitend wordt verkocht aan jonge volwassenen. “ We hebben een scala aan ondergoed en nachtkleding dat past bij de leeftijd van tienermeisjes. Ook voldoet het allemaal aan de richtlijnen van brancheorganisatie ‘British Retail Consortium’ en de website voor ouders ‘Mumsnet’”, vertelt een woordvoerder.
Primark
Het is niet voor het eerst dat er verontwaardiging is over een bepaald kindermode item. In april 2010 moest de Britse modeketen Primark een kinderbikini met gevulde cups uit de schappen halen. Primark verkoopt wel nog steeds een bh voor jonge tieners met gevulde cups.