Zeeman is nog lang niet uitgevaren [jaarcijfers]
Waar Zeeman in 2012 een omzet had van 629,5 miljoen euro, is deze in 2013 gestegen naar 650.8 miljoen euro. Ook de gemiddelde omzet per filiaal nam toe, doordat Zeeman afgelopen jaar 13 slechtlopende winkels sloot. De winst van Zeeman verdubbelde ruim van 10,6 miljoen naar 22,1 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van het jaarverslag van de textielsuper.
Omzetstijging
Zeeman denkt dat een deel van de omzetstijging is te danken aan de keuze om voorraden af te gaan bouwen. Hierdoor kan er een hogere omloopsnelheid van producten worden gerealiseerd. Deze keuze werd in 2012 gemaakt. Daarnaast heeft Zeeman in ditzelfde jaar zogenaamde XL winkels geopend. De XL-winkel heeft een dubbel zo groot oppervlak dan de ‘normale’ Zeeman-winkel, die een maximaal vloeroppervlak van 300 vierkante meter heeft.
Concurrentie
De cijfers van Zeeman zijn opvallend te noemen in vergelijking met de cijfers van concurrenten. Alleen Primark boekte ook goede resultaten. Andere retailers van betaalbaar textiel doen het beduidend minder goed. Zo sloot Hans Textiel in 2011 zijn deuren, waarna Piet Kerkhof en Henk ten Hoor volgden. Verder blijkt uit een jaarverslag van terStal dat hun cijfers in 2013 in het rood stonden: het leed een verlies van 1,77 miljoen euro. De cijfers van Wibra zijn niet bekend.