TOP

Gespot: webwinkel Winter-Wereld

Wat voegt webwinkel Winter-Wereld toe aan het toch al overweldigende aanbod in het kindersegment? En hoe probeert e-tailer Elsbeth.... gevonden te worden? Je leest het in 'Gespot' op Bengels.nl.

Wanneer ben je op het idee gekomen om een webshop te openen?
“Het was 2007 en ik ging met mijn moeder op winterzonvakantie. Ik wilde nog een paar leuke slippers kopen maar kon die niet vinden online. Omdat het me al een tijdje leuk leek iets voor mezelf te beginnen, ging er een lampje branden: dat was het begin van mijn webwinkel Slipperwereld.”
Wat was het zetje om daadwerkelijk te beginnen?
Na die vakantie ben ik me meteen gaan verdiepen in de software, inkoop, de administratie…. In mijn vrije tijd bouwde ik mijn webwinkel. Toen die eenmaal online was, kocht ik restpartijen in via marktplaats. Toen de verkoop ging lopen, ben ik ook bij de groothandel gaan inkopen. In 2009, na de geboorte van mijn dochter, besloot ik me fulltime te storten op de webshop. Vorig jaar heb ik het assortiment uitgebreid met winterse artikelen zoals snowboots, mutsen en sleetjes en heb ik mijn tweede webwinkel Winter-Wereld gelanceerd.”

Wat is de rode draad in je assortiment?
De rode draad is dat mijn assortiment aansluit op de wensen en behoeften van vrouwen. 80% van mijn klanten is vrouw en heeft kinderen. Omdat ik zelf ook tot die doelgroep behoor weet ik waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast houd ik bij wat mensen ‘zoeken’ in onze shop. Hier probeer ik het assortiment op aan te passen.”
Waarmee denk je je te onderscheiden van andere webshops?
Wij verkopen het hele jaar door zomerse en winterse artikelen. Door juist niet seizoens-gebonden te verkopen kunnen we ons onderscheiden. Zo hebben we in het najaar waterschoenen speciaal voor afzwemmende kinderen. Het merendeel van ons assortiment is gunstig geprijsd en voor een grote doelgroep betaalbaar. Bovendien bieden we snelle service en doen graag iets extra’s, zoals het opmeten van een binnenmaat.”

Wat is het eerste label dat je inkocht? Waarom dat label?
In de zomer was er ontzettend veel vraag naar leuke waterschoenen voor kinderen en die vond ik bij Playschoes. Sinds we dat label verkopen is het bezoek van de shop enorm toegenomen. Al snel hierna volgden dan ook andere mooie merken zoals Donchoo (luxe leren damesslippers) en EasySwim.”
Wat doe je om gevonden te worden op internet?
Ik schrijf persberichten als we een nieuw merk of leuke gadget hebben. Dit zorgt voor free publicity. Ook worden we benaderd voor winacties. Daarnaast is de ranking in Google natuurlijk belangrijk, vandaar dat wij ons steeds blijven focussen op de SEO van onze website. We maken vaak een winter en een zomer flyer, die we verspreiden met onze bestellingen.”

Op welke social media ben je te volgen en waarom?
“We zijn te vinden op facebook en twitter. De accounts worden goed geïndexeerd door Google en ik vind het ook belangrijk dat klanten via dit medium met ons kunnen communiceren. Ik heb voor Slipperwereld en Winter-Wereld aparte accounts. En op facebook zijn we te vinden via http://www.facebook.com/slipperwereld en http://www.facebook.com/winterwereld. Sinds oktober hebben wij iedere maand een winactie via Twitter en Facebook voor de mensen die ons volgen of fan worden (“liken”).”